Rozdělujte úkoly skladníkům podle typu objednávky

23.10.2018

(Rosteme s LOKIA WMS – část 2.)

Systémy pro řízení skladu pokrývají všechny skladové operace a práce skladníků na sebe musí plynule navazovat. Úkolem softwaru WMS je řízení úkolů v reálném čase pomocí mobilních terminálů a různých metod automatické identifikace, nejčastěji pomocí čárových kódů. Jedním z časově a organizačně nejnáročnějších procesů je vychystávání (order picking). Jak rozdělovat úkoly na objednávky, na kterých je vysoká priorita?

Nejčastěji je ve skladových provozech realizováno vyskladnění metodou „člověk za zbožím“ a tomu efektivně pomáhá správné nastavení skladového informačního systému (WMS) a adresace přihrádek ve skladu. Zaškolení pracovní síly pickerů v takovém skladu, který využívá WMS software, je mnohem jednodušší a nevykazuje takové nároky na zbožíznalství v hlavách skladníků. Jistá osobní pečlivost a manuální zručnost je však vždy daná zkušeností skladníků, proto řada vedoucích manažerů logistiky preferuje, aby měli v systému možnost zasáhnout do přidělování objednávek k vychystávání podle určitých priorit na vybrané skladníky, kteří mají pro určitou práci vyšší důvěru svého vedoucího.

„Způsob, jakým je proces řízeného vyskladnění prováděn, má velký vliv nejen na přesnost dodávek, ale také na spolupráci skladového personálu, proto u uživatelů systému evidujeme zvýšený zájem o modul, který umožňuje rozdělovat úkoly skladníkům podle typu objednávek,“ říká Tomáš Kormaňák, produktový manažer LOKIA WMS.

Rozdělování úkolů podle typu objednávky je modul skladové služby LOKIA WMS, který je určen zejména pro takové skladové provozy, kde je kladen důraz na určité prioritní objednávky. Umožňuje k jednotlivým úkolům v systému LOKIA WMS evidovat typ objednávky tak, že zákazník si tento typ definuje sám – to znamená, že si určí takové kategorie objednávek, které mu vyhovují.

Příkladem je využití tohoto modulu ve společnosti Selltime, která pod značkou Aktin provozuje prodejny a e-shop se specializací na oblast sportovní výživy, fittness a zdravý životní styl. Ve skladu Aktin současně pracují desítky pracovníků, kteří dostávají pokyny pro vychystání zboží v online režimu pomocí mobilních terminálů. Vedoucí skladu má na základě logistické strategie určené kategorie objednávek podle prodejen, ať už vlastních nebo prodejen významných partnerů, na které se ze skladu posílá zboží, a také podle dopravců, kteří zboží rozváží ke koncovým spotřebitelům a mají nastavena v rámci pracovního dne určitá závozová okna. 

Na základě tohoto rozdělení úkolů dle typu objednávek může lépe řídit, který skladník může pracovat na kterých objednávkách. Vedoucí skladu může toto nastavení také v reálném čase měnit podle toho, jaký dopravce právě ohlásil dřívější příjezd na expediční rampu. Může také prioritizovat jednotlivé typy úkolů vyskladnění na základě momentálních potřeb, když na prodejně chybí zboží a je potřeba zajistit její závoz. 

Vše tak jednoduše ovlivňuje a operativně řídí vedoucí skladu nebo dispečer pověřený vedoucím skladu, zatímco skladníci přijímají úkoly na mobilních terminálech stejně jako v běžném standardním režimu řízeného skladu a o víc se nemusejí starat.

Systém LOKIA WMS (Warehouse Management System) pokrývá skladové procesy pomocí řady připravených modulů. Právě tato modulárnost umožňuje, že zákazníci si tak mohou svůj skladový systém upravit dle svých požadavků a potřeb a využívají tak jen opravdu to, co ke svému podnikání potřebují. V nabídce je více jak dvacet modulů, z nichž si zákazníci vybírají (přehledně zde).

Související

Zajímalo by to i kolegy nebo šéfa? Jednoduše s nimi článek sdílejte.